Japan Zentrum
print

Links und Funktionen
Sprachumschaltung

Navigationspfad


Inhaltsbereich

Vorträge, Workshops und Lehre

1. Vorträge

Von der Stereotypisierung zur Emanzipierung: Perspektiven auf Behinderung in der zeitgenössischen
japanischen Literatur [From stereotyping to emancipation: perspectives on disability in contemporary
Japanese literature], 18. Deutschsprachiger Japanologentag, Düsseldorf (online), Germany, August 24, 2022.

寺山修司における〈芸術性〉:三つの仮説, paper presented at 近代・現代日本の文化形成と変遷における芸術と文学的交流の役割,
LMU Munich, Japan Center (online), Germany, March 31, 2021.

Lonely Heisei Japan: On Murakami Ryū's In za miso sūpu, paper presented at the Lonely Nerds
Special Issue Workshop, Warwick (online), Great Britain, March 12, 2021.

Zur urbanen Topografie in Murakami Ryūs In za miso sūpu [The urban topography in
Murakami Ryū’s In za miso sūpu], paper presented at the 17. Deutschsprachiger
Japanologentag, Berlin, Germany, August 30, 2018.

with Evelyn Schulz: „Moderne"? „Globalisierung"? „Post-Bubble Japan"? Überlegungen zur
Produktivität von Epochenbegriffen und deren Konjunkturen für die literaturwissenschaftliche
Japanforschung [“Modernity?“ “Globalization?” “Post-bubble Japan?” On the productiveness
of epochal terms and their cycles for Japanese literary studies], paper presented at the
6. Forum für literaturwissenschaftliche Japanforschung Vienna, Austria, June 9, 2018.

Terayama Shūjis Tausendundeine Nacht: Shinjuku-Ausgabe: Die urbane Stadt als
Aushandlungsort nachkriegszeitlicher Lebensentwürfe im Nexus von Globalität und
Indigenität [Terayama Shūjis One thousand and one nights: Shinjuku version: The urban city
as a space of contestation for postwar life plans within the globality-indigeneity-nexus], paper
presented at the 16. Deutschsprachiger Japanologentag, Munich, Germany, August 28, 2015.

Literaturwissenschaftliche Japanforschung: Themen, Methoden und Perspektiven [Japanese
literary studies: topics, methods, and perspectives], as part of the lecture series Techniken
wissenschaftlichen Arbeitens in der Japanologie, Munich, Germany, June 11, 2015.

How Terayama Shūji globalized Japanese culture: Some thoughts on literary and cultural
studies on Japan: An European perspective, invited presentation at Sophia University
(European Institute), Tōkyō, Japan, October 1, 2014.

Experimenting, documenting, provoking: Terayama Shūji’s transgressive making of a global
dramaturgy, paper presented at the conference of the European Association for Japanese
Studies (EAJS), Ljubljana, Slovenia, August 29, 2014

Als in Japan wieder rebelliert wurde: Terayama Shūji und die Kultur im Nachkriegsjapan
[Rebelling again in Japan: Terayama Shūji and the culture of postwar Japan], invited
presentation at Frankfurt University, Germany, May 22, 2014.

Terayama Shūjis Tare ka kokyō o omowazaru: Autofiktionale Heimatprosa als
kulturhistorisches Zeugnis über Japan zwischen Zweitem Weltkrieg und Studentenprotest
[Terayama Shūji’s Tare ka kokyō o omowazaru: Auto-fictional regional prose as culturalhistorical
testimony of Japan between World War II and student protest], paper presented at
LMU Munich, Japan-Center, Munich, Germany, November 18, 2013.

Globalization in the epic, dramatic, and cinematic oeuvre of Terayama Shūji, paper presented
at the International Federation for Theater Research (IFTR/FIRT) conference “Re-Routing
Performance”, Barcelona, Spain, July 23, 2013.

Terayama Shūji as global artist and his impact on postwar Japan’s culture, paper presented
at DIJ History & Humanities Study Group, German Institute for Japanese Studies (DIJ), Tōkyō,
Japan, January 30, 2013.

Tsugaru kara sekai e: Gurōbaru ātisuto toshite no Terayama Shūji 津軽から世界へ:グローバ
ルアーティストとしての寺山修司 [From Tsugaru to the world: Terayama Shūji as global
artist], paper presented at Seikei University (Faculty of Humanities), Tōkyō, Japan,
January 21, 2013.

Terayama Shūji: Neue Perspektiven für die wissenschaftliche Rezeption [New perspectives
on the research on Terayama Shūji], paper presented at the 15. Deutschsprachiger
Japanologentag, Zurich, Switzerland, August 29, 2012.

Aber den Film hasse ich: Terayama Shūjis Sho o suteyo machi e deyō als kinematografische
Reflexion über das Medium Film [But I do hate the movies: Terayama Shūjis Sho o suteyo
machi e deyō as cinematographic reflection on the medium of film], paper presented at the
Deutsche Gesellschaft für Natur- und Völkerkunde Ostasiens (OAG), Tōkyō, Japan, June 22,
2012.

Terayama Shūjis Werft die Bücher weg, geht auf die Straßen als ethisches Plädoyer
[Terayama Shūjis Throw away your books, Rally in the streets as ethical plea], paper
presented at the annual conference of the Vereinigung für sozialwissenschaftliche
Japanforschung (VSJF) e. V., Ludwigshafen, Germany, November 27, 2011.

2. Workshop-Organisation

in cooperation with the Forschungskolloquium [colloquium on current topics of Japan studies] organized by Evelyn Schulz: Girlies, Prinzessinnen und Juwelen – Eine Reise durch die Untiefen des Manga-Übersetzens [Girlies, princesses and jewels – A journey through the shoals of manga translation], workshop with Verena Maser, Munich, Germany, January 17, 2018.

with Sabine Schenk: 2. Forum für literaturwissenschaftliche Japanforschung [2nd Forum on
Japanese literary studies], LMU Munich, Japan Center/Gesellschaft für Japanforschung (GJF),
Munich, Germany, May 16–17, 2014.

3. Lehre

2021 (summer):
Japanische Gegenwartsautorinnen, 1989–2019 [Women writers in contemporary Japan, 1989–2019], LMU Munich, Japan Center.
Grammatik II [Grammar II], LMU Munich, Japan Center (two courses).

2020/21 (winter):
Grammatik I [Grammar I], LMU Munich, Japan Center (two courses).

2020 (summer):
Liebe in der japanischen Literatur der Gegenwart, 1990-2010 [Love in contemporary
Japanese literature (1990-2010)], LMU Munich, Japan Center.
Grammatik II [Grammar II], LMU Munich, Japan Center (two courses).

2019/20 (winter):
Literatur, Kultur und Gesellschaft des modernen Japans [Literature, culture and society of
modern Japan], LMU Munich, Japan Center (four hours).
Grammatik I [Grammar I], LMU Munich, Japan Center (two courses).

2019 (summer):
Liebe in der japanischen Literatur der Gegenwart, 1990-2010 [Love in contemporary
Japanese literature (1990-2010)], LMU Munich, Japan Center.
Grammatik II [Grammar II], LMU Munich, Japan Center (two courses).

2018/19 (winter):
„Hiroshima“, „Nagasaki“, „Fukushima“ und der japanische Film ["Hiroshima", "Nagasaki", "Fukushima" and the Japanese film], LMU Munich, Japan Center. 
Grammatik I [Grammar I], LMU Munich, Japan Center (two courses).
with Christian Göhlert and Florian Scheidl: Schreibwerkstatt: Wissenschaftliches Arbeiten [Workshop: Academic writing], LMU Munich, Japan-Center.

2018 (summer):
‚1968‘ in Japan [‘1968’ in Japan], LMU Munich, Japan Center.
Grammatik II [Grammar II], LMU Munich, Japan Center (two courses).

2017/18 (winter):
Trauma im japanischen Film [Trauma and the Japanese film], LMU Munich, Japan Center.
Grammatik I [Grammar I], LMU Munich, Japan Center (two courses).
with Christian Göhlert and Florian Scheidl: Schreibwerkstatt: Wissenschaftliches Arbeiten
[Workshop: Academic writing], LMU Munich, Japan-Center.

2017 (summer):
Liebe in der japanischen Literatur der Gegenwart, 1990-2010 [Love in contemporary
Japanese literature (1990-2010)], LMU Munich, Japan Center.
Grammatik II [Grammar II], LMU Munich, Japan Center (two courses).

2016/17 (winter):
Japanische Literatur der Nachkriegszeit (1945-1970) [Post-war literature of Japan (1945-
1970)], LMU Munich, Japan Center.
Grammatik I [Grammar I], LMU Munich, Japan Center (two courses).

2016 (summer):
Einführung in die japanische Literatur der Gegenwart (1990-2010) [Introduction to
contemporary Japanese literature (1990-2010)], LMU Munich, Japan Center.
Grammatik II [Grammar II], LMU Munich, Japan Center.

2015 (summer):
Poetologien des Liebens in der japanischen Gegenwartsliteratur (1990-2010) [Poetologies of
love in contemporary Japanese literature (1990-2010)], LMU Munich, Japan Center.

2014/15 (winter):
Die ,langen 1960er Jahre‘ in der japanischen Literatur: Autoren, Themen und Einflüsse [The
‘long 1960s’ in Japanese literature: Authors, topics, and influences], LMU Munich, Japan
Center.